måndag 19 september 2011

Tänkte på staten

Jag har funderat på statens utgifter.
Det heter att vi har gratis hälsovård och gratis dittan och dattan. Ändå så är det ganska litet som är gratis egentligen. Den arbetsföra befolkningen använder sig helt och hållet av privat sjukvård för mindre åkommor, och är man mindre än dödligt sjuk så får man alltid köa i minst 6 månader för att få vård. Tillockmed Vanda stads egna arbetare använder sig av Diacor och Yleisradio, som är ett statligt ämbetsverk och inte kommunalt, har sin egen privata hälsovård. Statens tjänster är alltså så dåliga att de inte ens själv använder dem. Men till saken:

Jag har gått igenom mitt skatteförslag och börjat fundera hur mycket av mina pengar i verkligheten går till skatt. Om man tänker att gemene man betalar ungefär 30% av sin lön raka spåret till skattmasen, sparar flitigt och köper sig en bil, så går det mellan 30 och 50% av bilens pris i bilskatt, raka vägen. Från den totala summan alltså. Dessutom tar de 22% i mervärdesskatt. Det är inte mycket pengar som går vidare till tillverkaren. Sedan består bränslet till 75% av skatt, och övriga stämpelskatter på. Av de 43,000€ ditt företag betalade dig (inte medräknat alla arbetslöshetskassor mfl), har du fått tillbaka en produkt som kostade VAG-koncernen kanske 10,000€ att tillverka, inkl. deras marginal. Futtigt.

I varje händelse började jag litet, som säkert alla andra också ibland, irritera mig på att jag inte vet vart dessa pengar tar vägen. Man hör ibland om katastrofinvesteringar, t.ex. den här:
http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskustelua/806758-julkisen-sektorin-hankintojen-parhaat-veijaritarinat-eli-kuka-varasti-veroeurosi.html
men det skulle vara fint att ha en riktig överblick över vad vi kastar bort pengar på.
Vad jag skulle vilja ha, är en lista, t.ex. rakt i XML format som preciserar vart varenda cent av mina skattepengar har tagit vägen.
Allt är ju bokfört, staten borde kunna ha en websajt eller ens en XML-feed, där man kunde läsa vart pengarna tagit vägen. Alla räkningar bokförs ju etc. Så man skulle kunna se
<finland>
   <regeringen>
       <utrikesministeriet>
           <löner>
               <entry>
                 <name>Mutor till utländska tjänstemän</name>
                 <date>11.09.2011</date>
                 <val>+10000€</val>
                 ....
              </entry>
           </löner>
       </utrikesministeriet>
    </regeringen>
    <kommunalförvaltning>
       <kommuner>
           <salo>
              <skyddsarbetsplatser>
                  <icke-invalda riksdagsledamöter>


.....

Det borde ju inte vara så svårt. Alla instanser är ju redovisningsskyldiga, de torde finnas digitalt tillgängliga någonstans, och alla har sin kostnadsplats. När får vi se det här?

Sedan kan man göra sina egna analyser och slutsatser med sajter som går igenom all data från XML:en. Det skulle komma upp nya analys-sajter som svampar efter ett regn.
Alltsammans skulle förstås sluta i en katastrofal samhällelig kollaps när staten inte ha tid att göra något riktigt arbete när samtliga tjänstemän måste sätta ner all sin lediga til på att svara på klagomål.

1 kommentar:

  1. Jag ser gärna att någon utreder, men orkar inte göra det själv eller ens läsa utredningen. Jag kommer alltid att bli strilad i linsen, för jag orkar inte rota i vem som stjäl mina pengar och hur. Och jag vet inte hur jag ska får dem tillbaka även om jag vet.

    Men heja surpuppa, jag tycker ditt rotande (eller åtminstone marrande) är lovvärt!

    SvaraRadera